Rabu, 29 November 2017

Penyajak Gila

Kisah ini mengenai Sang Gila Durjana,
seorang lelaki yang gagap berkata-kata,
namun fasih dalam sajak penulisannya,
Andai tuhan menyatakan pemergiannya,
Doalah engkau tidak akan sekali berguna,
Andai raja bertitah tamat kerajaannya,
Maka dialah pewaris takhta sang raja.

Oh yang maha suci lagi maha mengerti,
Tangan ini aku sembahkan, redha dicari,
Kurniakanlah fitrah sejati seindah azali,
Wahai tuhan pencipta kehidupan di bumi.
Kejamkah diriku terhadap Engkau, Ilahi.
Atau aku yang berlaku kejam terhadap diri.
Kumohon kasih di pusara aku, dalam digali.

Restui aku kerna hidup ini hartanya restu,
Aku berubah, melupakan zuhudku dahulu,
Mencari syurga dunia tanpa ada tak tentu.
Mata-mata dah cuba namun gagal dibantu.
Kerasnya hati ni bagai keras batang kayu.
Namun kerasnya kayu, pasti akan melayu.
Terapung atas sungai dari muara ke hulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan